Ügyfélfókusz és proaktív megközelítés

Szerző
KKV Magazin

Megjelent
2022.11.19.


Mennyire viselték meg a magyar középvállalkozásokat a koronavírus-járvány és az orosz-ukrán háború gazdasági hatásai, milyen eszközökkel tud segíteni ennek a körnek a banki szektor? Erről kérdeztük a Magyar Bankholding középvállalati ügyfélkapcsolat menedzsment és kompetenciaközpont ügyvezető igazgatóját, Bertalan Sándort. Elmondta azt is, mikortól lehet számítani a kamatszint normalizálódására, és miért fontos, hogy a zöld, fenntartható irányba mozduljon el a középvállalati szegmens. 

Ön különleges tudással és rálátással bír a magyar középvállalati körre. Hogyan látja, mi a jelentősége a középvállalkozásoknak a magyar gazdaságban?

A vállalkozások közép és felső része erős gerincét képezi a magyar gazdaságnak. Nem véletlen, hogy a megkötött szerződések száma alapján kiemelkednek az egyedi vállalati szegmensen belül. Arról az ügyfélkörről beszélünk, amely jól tőkésített, termelési értéke jelentős, és elindult az exportpiac felé is. Így a középvállalatok fajsúlyos szereplői a magyar gazdaságnak.

Nehéz éveken vagyunk túl. Elég csak a koronavírus-járvány gazdaságra gyakorolt hatásaira gondolni, majd az év elején kitört orosz-ukrán háborúra, és ez utóbbinak még messze nincs vége. Mennyire viselte meg ez a középvállalati kört, vannak-e jellemző szektorális különbségek?

Egyértelmű, hogy az elmúlt három év nem volt egyszerű a vállalkozások számára. Egymást érték a különböző csapások. A Covid, a bezártság, a személyes szabadság korlátozása minden olyan szektort megviselt, amely a személyes szolgáltatásokra épült: többek között a fuvarozást, a vendéglátást, a szállodaipart, a turizmust, a rendezvényszervezést. De ágazattól függetlenül a más területeken dolgozó cégek is megérezték a válság negatív hatását. A lezárások következtében a kereskedelmi beszállítói láncok is lelassultak, megszakadtak, amire az év eleje óta tartó háború csak ráerősített. A fentiek miatt a vállalkozásoknak nagyon át kellett gondolniuk, jobban meg kellett tervezniük az üzletmenetüket.

Különleges helyzetben nyilván az állam is különleges eszközökkel kell hogy segítse a vállalatokat, vállalkozásokat. Hogyan lehet megvonni az MNB különböző konstrukcióinak – NHP Hajrá, Növekedési Kötvényprogram, Széchenyi-hitelek – a mérlegét?

Az állami programoknak kulcsszerepük volt mind a rövid, mind a hosszú távú finanszírozásban. Részben elősegítették, hogy ne álljon le a finanszírozás, részben pedig a hosszú futamidejű, fix kamatozású konstrukcióknak köszönhetően lehetőséget teremtettek a beruházások megvalósítására. Ehhez az MNB adta a kedvezményes forrást, és a Garantiqa, valamint az AVHGA bevonásával az ügyfélkockázatok is elfogadható szintre mérséklődtek. Fontos még kiemelni az Exim Bank, valamint az MFB válságkezelő konstrukcióit. Elsősorban a nagyvállalatok esetében játszott fontos szerepet a Növekedési Kötvényprogram. A támogatott konstrukcióknak köszönhetően a hitelek iránti kereslet nem csökkent ebben az időszakban.

A jelenlegi bizonytalan helyzetben a cégek többsége háromszor is meggondolja, hogy további beruházásokba, fejlesztésekbe fogjon, és ehhez hitelt vegyen igénybe. Milyen eszközökkel tud ezen a területen segíteni a Magyar Bankholding, a teljes banki rendszer és az állami gazdaságirányítás?

Jelenleg a legkomolyabb probléma talán az alapanyagok, az energiaárak extrém magas szintje, illetve az ellátási problémák. A támogatott konstrukciók többsége kifutott. Ennek pótlására a Széchenyi Max némileg szűkebb feltételrendszerrel az idei évben folytatódik. Bár a kamatok megemelkedtek, a mai, 15 százalékot is meghaladó piaci kamatszinthez képest még mindig nagyon kedvezőek. Azt gondolom, hogy ilyen típusú, államilag támogatott, megfelelő garanciaelemekkel ellátott konstrukciókra a jövőben is szükség van.

A piaci hitelek kamatai jelenleg évtizedes csúcson vannak. Hogy látja, Mikortól kerülhet sor a kamatszint jelentős csökkenésére?

Jó lenne, ha nálunk lenne a varázsgömb, de sajnos nem így van. Mi jelenleg azzal számolunk, hogy az év vége felé tetőzhet az infláció, ahogy a kamatemelkedés is. Így jövőre már csökkenésre számítunk, jelentősebbre az év második felében. Persze, hogy ez így lesz-e, az elsősorban a világpiaci tényezőktől függ.

A klasszikus banki szolgáltatásokon kívül milyen új termékekkel, szolgáltatásokkal lépnek a piacra?

Mi alapvetően személyes tanácsadókkal dolgozunk a középvállalati körben, és igyekszünk az ügyfelek igényeihez igazítani a forrásokat. Tanácsot tudunk adni, hogy a piacon elérhető lehetőségek közül mi az, ami a cégek mindennapi működéséhez, illetve fejlesztési elképzeléseik megvalósításához a leginkább megfelelő. Nagyon fontosnak tartjuk, hogy a teljes kereskedelmi banki termék- és szolgáltatáskínálatot egy kapcsolattartón keresztül érhetik el. A klasszikus banki termékeken kívül ide tartoznak például a fak­toring, a lízing, illetve a tulajdonosi és menedzsmenti körnek a privátbanki szolgáltatások vagy a dolgozóknak nyújtott kedvezményes számlavezetési és hitelkonstrukciók. Igyekszünk mi is előre menni, új megoldásokat kínálunk például az energiahatékonyság területén, nemcsak a vállalkozásoknak, hanem az önkormányzatoknak is. Külön területnek számít ugyan, de aktívak vagyunk a zöld hitelek és fejlesztések területén is. Ez nemcsak a jövő iránt érzett felelősség miatt fontos, hanem vannak egyéb előnyei is. Gyakorlatilag minden szereplőnek megéri ebbe az irányba elmozdulni, hiszen az elszálló energiaárak miatt ezek a megoldások még fontosabbak, mint korábban, gondoljunk csak például a napelemekre. Mi ezen a területen igyekszünk proaktívak lenni.

Ha egy középvállalat nagyobb összegű hitelt akar most felvenni, mit mondana neki, miért érdemes a Magyar Bankholdingot választania?

Mi az ügyféligényekre fókuszálunk, és proaktívan megtaláljuk azokat a legjobb lehetőségeket, amelyek a bankszektorban elérhetők. Profi tanácsadói hálózatunknak, a regionális országos lefedettégünknek köszönhetően közel vagyunk az ügyfelekhez. A másik oldalról a Magyar Bankholding egy olyan komplex bankcsoport, amely ki tudja használni a csoportszintű előnyöket. Ez a szakma a bizalmon alapul, és a bizalmat igyekszünk minden területen megszolgálni. Stabilan, megbízhatóan állunk ügyfeleink rendelkezésére. A holding igyekszik ötvözni a három tagbank, a Budapest Bank, az MBH Bank és a MBH Bank legjobb gyakorlatait, és még jobbat kihozni belőlük.


*A cikk eredetileg az KKV Magazin oldalon jelent meg.

2022.11.19.

Facebook

Tovább

Linkedin

Tovább
youtube.png

YouTube

Tovább
spotify_1.png

Spotify

Tovább
soundcloud.png

Soundcloud

Tovább

Iratkozzon fel hírlevelünkre, amennyiben szeretne:

  • értesülniés meghallgatni a legfrissebb MBH Business Podcast sorozat adásait,
  • szakértőktől tájékozódni a vállalkozását érintő aktuális piaci, gazdasági helyzetről,
  • piaci trendeket látni KKV-kat vizsgáló, ágazati kutatásokból,
  • inspirálódni különböző fontos, cégvezetéshez szükséges témák kapcsán,
  • esetleg elsőként szeretne értesülni egy Ön számára érdekes szakmai rendezvényről

Kérjük olvassa el Adatkezelési tájékoztatónkat A "Feliratkozás" gombra való kattintással Ön tudomásul veszi a tájékoztatóban foglaltakat és egyúttal hozzájárul az Ön által megadott személyes adatok fentiek szerinti kezeléséhez.

*Kötelezően kitöltendő mezők.