VideoBank Fiókok és ATM-ekKérjen időpontot! TeleBank06 80 350 350 Írjon nekünk! Árfolyamok

Járműipar: padlógázzal megyünk a falnak?

Szerző

MKB Bank Nyrt.

Olvasási idő

4 perc

Megjelent

2023.04.17

Az autóipar szereplői összeszorított fogakkal ülték végig 2023 első negyedévét. És nem véletlenül. Az EU a napokban fogadott el egy új személygépkocsikra és kisteherautókra vonatkozó szén-dioxid-kibocsátási normák felülvizsgálatáról szóló rendeletet, amelynek értelmében 2035-ig fokozatosan meg kell szüntetni a dízel- és a benzinüzemű új autók értékesítését az EU-ban, és minden új gyártású autónak kibocsátásmentesnek kell lennie.

Ez számos olyan kérdést vet fel, amelyen az iparág szereplői hónapok, sőt évek óta lamentálnak úgy, hogy még mindig nem tértek magukhoza koronavírus-járvány által okozott válság, valamint az orosz-ukrán háború, illetve a Kína és Tajvan közötti konfliktus okozta nehézségekből. A 2022-es évet a chiphiány és az energiaválság dominálta, illetve az Euro7-es kibocsátási norma 2020 óta rétestésztaként nyúló ügye.

Az ukrajnai háború, valamint az energiaválság jelentősen rontotta a kilátásokat, amit az Ifo és a ZEW index után már a beszerzési menedzser indexek is tükröztek, de az utóbbi hónapokban már jelentős javulást mutatnak, mivel az európai gazdaságok elkerülték az akut energiaválságot, az energiaárak pedig jelentősen csökkentek a tavaly nyár végi szintekhez képest.

A globális folyamatok tükrében idehaza vegyes folyamatok zajlottak 2022-ben: a feldolgozóipar tizenhárom alága közül négyben csökkent a termelés, a többiben 0,7% és 36% közötti mértékben nőtt a volumen, leginkább a villamos berendezés gyártásában. A legnagyobb alág, a járműgyártás kibocsátása 14,6%-kal bővült. Az enyhülő chiphiány mellett bíztató, hogya járműgyártás új rendelései, valamint rendelésállománya is tartósan magas, decemberben 11,2%-kal, ill. 12,4%-kal haladta meg az egy évvel ezelőtti szintet.

Az idei tendenciák hasonló pályát tükröznek: az Európai Unóban január után februárban is nőtt a forgalomba helyezett új személyautók száma, egész pontosan 11,5%-kal 802 ezerre. A növekedés azonban csak a félvezetőhiány miatt az előző évben kialakult alacsony bázishoz képest nagy.

2023 januárjában és februárjában 18.062 új személygépkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon, 3%-kal többet, mint 2022 első két hónapjában. Ezek közül egyre kisebb a hazai gyártású modellek aránya, mindösszesen 7,5%-a készült magyarországi gyárban. A globális nyersanyag- és alkatrészhiány megszűnésével azonban egyre több új autó érkezik majd a hazai piacra, melynek hatására az eladásra kínált használtautó-állomány is növekedni fog.

Járműiparban a középtávon a következő trendek várhatók: az elektromos járművek térnyerése megállíthatatlan, 2023-ban újabb 50%-os értékesítés emelkedés prognosztizálható Európában. Az ellátási láncokban enyhült a nyomás, chiphiány mérséklődött, emellett viszont növekvő akkumulátor hiány várható, mivel a globális akkumulátor gyártás nagy része Kínában található. Amíg Európában ez nem épül ki, fennakadások prognosztizálhatók. A villanyautók ára a vártnál később éri be a robbanómotorosokét, 2025 helyett ez inkább már 2028-30 között várható.

Magyarország számára az a legnagyobb kérdés, hogy milyen mértékben tud részt venni az e-mobilitás terjedésében gyártó kapacitások oldalán.

Iratkozzon fel hírlevelünkre, amennyiben szeretne:

  • értesülniés meghallgatni a legfrissebb MBH Business Podcast sorozat adásait,
  • szakértőktől tájékozódni a vállalkozását érintő aktuális piaci, gazdasági helyzetről,
  • piaci trendeket látni KKV-kat vizsgáló, ágazati kutatásokból,
  • inspirálódni különböző fontos, cégvezetéshez szükséges témák kapcsán,
  • esetleg elsőként szeretne értesülni egy Ön számára érdekes szakmai rendezvényről

Kérjük olvassa el Adatkezelési tájékoztatónkat A "Feliratkozás" gombra való kattintással Ön tudomásul veszi a tájékoztatóban foglaltakat és egyúttal hozzájárul az Ön által megadott személyes adatok fentiek szerinti kezeléséhez.

*Kötelezően kitöltendő mezők.