A honlapon használt sütik beállítása
Járműipar: padlógázzal megyünk a falnak?
Szerző
MKB Bank Nyrt.
Olvasási idő
4 perc
Megjelent
2023.04.17
Az autóipar szereplői összeszorított fogakkal ülték végig 2023 első negyedévét. És nem véletlenül. Az EU a napokban fogadott el egy új személygépkocsikra és kisteherautókra vonatkozó szén-dioxid-kibocsátási normák felülvizsgálatáról szóló rendeletet, amelynek értelmében 2035-ig fokozatosan meg kell szüntetni a dízel- és a benzinüzemű új autók értékesítését az EU-ban, és minden új gyártású autónak kibocsátásmentesnek kell lennie.
Ez számos olyan kérdést vet fel, amelyen az iparág szereplői hónapok, sőt évek óta lamentálnak úgy, hogy még mindig nem tértek magukhoza koronavírus-járvány által okozott válság, valamint az orosz-ukrán háború, illetve a Kína és Tajvan közötti konfliktus okozta nehézségekből. A 2022-es évet a chiphiány és az energiaválság dominálta, illetve az Euro7-es kibocsátási norma 2020 óta rétestésztaként nyúló ügye.
Az ukrajnai háború, valamint az energiaválság jelentősen rontotta a kilátásokat, amit az Ifo és a ZEW index után már a beszerzési menedzser indexek is tükröztek, de az utóbbi hónapokban már jelentős javulást mutatnak, mivel az európai gazdaságok elkerülték az akut energiaválságot, az energiaárak pedig jelentősen csökkentek a tavaly nyár végi szintekhez képest.
A globális folyamatok tükrében idehaza vegyes folyamatok zajlottak 2022-ben: a feldolgozóipar tizenhárom alága közül négyben csökkent a termelés, a többiben 0,7% és 36% közötti mértékben nőtt a volumen, leginkább a villamos berendezés gyártásában. A legnagyobb alág, a járműgyártás kibocsátása 14,6%-kal bővült. Az enyhülő chiphiány mellett bíztató, hogya járműgyártás új rendelései, valamint rendelésállománya is tartósan magas, decemberben 11,2%-kal, ill. 12,4%-kal haladta meg az egy évvel ezelőtti szintet.
Az idei tendenciák hasonló pályát tükröznek: az Európai Unóban január után februárban is nőtt a forgalomba helyezett új személyautók száma, egész pontosan 11,5%-kal 802 ezerre. A növekedés azonban csak a félvezetőhiány miatt az előző évben kialakult alacsony bázishoz képest nagy.
2023 januárjában és februárjában 18.062 új személygépkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon, 3%-kal többet, mint 2022 első két hónapjában. Ezek közül egyre kisebb a hazai gyártású modellek aránya, mindösszesen 7,5%-a készült magyarországi gyárban. A globális nyersanyag- és alkatrészhiány megszűnésével azonban egyre több új autó érkezik majd a hazai piacra, melynek hatására az eladásra kínált használtautó-állomány is növekedni fog.
Járműiparban a középtávon a következő trendek várhatók: az elektromos járművek térnyerése megállíthatatlan, 2023-ban újabb 50%-os értékesítés emelkedés prognosztizálható Európában. Az ellátási láncokban enyhült a nyomás, chiphiány mérséklődött, emellett viszont növekvő akkumulátor hiány várható, mivel a globális akkumulátor gyártás nagy része Kínában található. Amíg Európában ez nem épül ki, fennakadások prognosztizálhatók. A villanyautók ára a vártnál később éri be a robbanómotorosokét, 2025 helyett ez inkább már 2028-30 között várható.
Magyarország számára az a legnagyobb kérdés, hogy milyen mértékben tud részt venni az e-mobilitás terjedésében gyártó kapacitások
oldalán.
Iratkozzon fel hírlevelünkre, amennyiben szeretne:
- értesülniés meghallgatni a legfrissebb MBH Business Podcast sorozat adásait,
- szakértőktől tájékozódni a vállalkozását érintő aktuális piaci, gazdasági helyzetről,
- piaci trendeket látni KKV-kat vizsgáló, ágazati kutatásokból,
- inspirálódni különböző fontos, cégvezetéshez szükséges témák kapcsán,
- esetleg elsőként szeretne értesülni egy Ön számára érdekes szakmai rendezvényről
Tisztelt Ügyfelünk!
Ezúton tájékoztatjuk Önt, hogy az MKB Bank Nyrt. és a Takarékbank Zrt. – a Takarékbank Zrt. beolvadásával – 2023. április 30-án egyesült, és az így létrejött kereskedelmi bank, mint a Magyar Bankholding bankcsoport anyabankja 2023. május 1-jétől MBH Bank Nyrt. (a továbbiakban: MBH Bank) név alatt működik tovább.
Tisztelt Ügyfelünk!
Ezúton tájékoztatjuk Önt, hogy az MKB Bank Nyrt. és a Takarékbank Zrt. – a Takarékbank Zrt. beolvadásával – 2023. április 30-án egyesült, és az így létrejött kereskedelmi bank, mint a Magyar Bankholding bankcsoport anyabankja 2023. május 1-jétől MBH Bank Nyrt. (a továbbiakban: MBH Bank) név alatt működik tovább.
Tisztelt Ügyfelünk!
Ezúton tájékoztatjuk Önt, hogy az MKB Bank Nyrt. és a Takarékbank Zrt. – a Takarékbank Zrt. beolvadásával – 2023. április 30-án egyesült, és az így létrejött kereskedelmi bank, mint a Magyar Bankholding bankcsoport anyabankja 2023. május 1-jétől MBH Bank Nyrt. (a továbbiakban: MBH Bank) név alatt működik tovább.