Így használhatja ki az interim menedzsment előnyeitegy kisvállalkozás

Szerző
interim.hu

Olvasási idő
5 PERC

Megjelent
2021.04.07. 10:00

Családikisvállalkozásból nőtt ki a cégcsoport, amely az elmúlt három évben négyinterim menedzsert is fogadott. A legfiatalabb családtag, az egyiktulajdonos-ügyvezető, a 29 éves Szűcs Norbert beszél róla, hogy szerinte mibenés miért érdemes interim menedzserekkel dolgozni.

A vállalkozáshajdúszoboszlói oltottmész-gyártásból indult 1986-ban, tulajdonosai és vezetőia Szűcs-család tagjai. Az évek során tevékenységük egyre bővült: TÜZÉP-teleppel, betongyártással, városnéző kisvasutakkal, majd egy újabb betongyártóegységgel és naperőművekkel gyarapodtak.

2017 végére a megérett azelhatározás, hogy a szülők hátrébb lépnek a vállalkozásban, és Norbertnek kellnagyobb szerepet vállalnia a cégvezetésben. „Akkorra a szüleim belefáradtak atöbb évtizedes munkába, már tényleg szerettek volna visszavonulni a napifeladatoktól, de nem teljesen abbahagyni a munkát. Én éppen akkor készültemmásoddiplomám megvédésére, és az ő munkájukat nem tudtam és nem is akartam egyaz egyben átvenni. Ráadásul nem feltétlenül a betongyártásban vagy TÜZÉP-tevékenységben képzeltem el a jövőmet” ‒ idézi fel a kialakult helyzetet SzűcsNorbert.

Egy kávéval indult

Norbert akkoriban egyújságcikkben olvasott először az interim menedzsmentről. Az interjúban LengyelPéter, az Interim Kft. egyik ügyvezetője bemutatta, hogy mi az az interimmenedzsment, elsősorban nagyvállalati ügyfelekről téve említést. „Még nemvoltam biztos benne, hogy nekünk ez jó út lehet, de a cikkben az érdeklődőknekfelajánlottak egy ingyenes beszélgetést kávé mellett, és én éltem ezzel alehetőséggel” ‒ meséli Norbert. „Hamar kiderült, hogy nem csak multinacionálisnagyvállalatoknak érdemes igénybe venni ezt a szolgáltatást, hanem a kkvszektorban is. Jó volt látni az igyekezetet, és hogy rögtön komolyan vettekminket, mint ügyfelet” ‒ összegzi a cégvezető.

A találkozó meggyőzteNorbertet, hogy az interim megoldás hasznos lesz a cég adott helyzetében. Úgygondolta, jól jön, hogy egy átmeneti időre megfelelő segítséget kap avállalkozás, az interim menedzser tudása beépül annak mindennapi gyakorlatába,utána pedig a dolgok mennek tovább a megújult módon, de a megszokott keretekközött. Így is lett, de egy feladatnál nem állt meg az együttműködés.

Interim menedzserérkezik

Eddig négy interimvezetővel dolgozott a cégcsoport. Elsőként egy pénzügyi szakértő érkezett, akia naperőmű üzletet segítette: áttekintette az üzletág finanszírozásistruktúráját, a meglévő hiteleinket, segített felülvizsgálni az üzleti terveketés megfelelő finanszírozást találni az új projekthez.

A második interimmenedzsment feladat az ERP rendszer bevezetése volt, ezzel a cégcsoportpénzügyeit átláthatóvá és hatékonnyá téve. Amikor a cég belevágott az ERPbevezetésbe, a tranzakciók papíron voltak nyilvántartva. A menedzsertámogatásával előbb áttértek az elektronikus adatrögzítésre és kezelésre, majda szakember segített a megfelelő vállalatirányítási rendszert kiválasztani ésbevezetni. „Azért is nagyon hasznos volt az interim vezető munkája, mert avállalatirányítási rendszer fejlesztője inkább multinacionális cégeknél mozgottotthonosan. Kiemelendő, hogy az intenzív bevezetési időszakot követően semhagyott magunkra a vezető, hanem még hónapokon át a rendelkezésünkre álltegy-egy napra, amíg stabilan be nem állt nálunk a rendszer működtetése” -összegezte a vállalkozás vezetője.

A jó tapasztalatok nyomán acégcsoport hamarosan a betongyártásban és az építőanyag-kereskedelemben isigénybe vette átmeneti vezető segítségét értékesítési területen.Értékesítés-fejlesztési projektként indult a harmadik megbízás: az interimmenedzser közreműködésével átvilágították a marketing és értékesítésihelyzetet, új értékesítési rendszert alakítottak ki és vezettek be. A munkakiterjedt a marketingkommunikáció, az áruszállítás, az értékesítési hálózat ésa készletezés értékelésére és átalakítására egyaránt.

Az eredeti megbízás egyreújabb feladatokkal egészült ki, mint például kiemelt ügyfelekkel foglalkozóértékesítő kiválasztása, átpozícionálás és értékesítők továbbképzése.

Amikor a Szűcs-családcégeinél a bérügyintézéssel foglalkozó kolléganő szülési szabadságra ment, aházon belül egy másik kolléga vette át tőle a feladatokat. Jelezte atulajdonosoknak, hogy vannak javításra, fejlesztésre, standardizálásra szorulóterületek, de bevallotta, hogy saját tudása kevés a helyzet orvoslásához. Ekkormár szinte automatikusan interim opcióban gondolkodott a Szűcs-család. „Tudtuk,hogy olyan megbízható megoldást kapunk, ami már rövidtávon megéri nekünk abefektetést”‒ emelte ki a cégvezető. Ekkor kértük fel a negyedik menedzsert,akinek néhány hét intenzív munkával sikerült kialakítania egy fenntartható,hatékony rendszert. A munkaszerződéseket egységesítette, frissítette azadatvédelmi dokumentumokat, elkészítette az adminisztrációs dokumentumoksablonjait, majd távozáskor átadta a teendőket a cég saját munkatársának. Márkörvonalazódik a következő feladat számára, többek között a számviteli politikaáttekintése.

Tanácsok akisvállalkozás vezetőjétől

Norbert szerint sok példalehet rá, hogy hol működik jól az interim menedzsment. Az alapszituáció, ha acég életében valamilyen új esemény vagy változás áll elő, amire a megoldás,hogy átmenetileg kell egy nagyobb tudással rendelkező ember, akit esetleg neméri meg állandóan foglalkoztatni.

„A tanácsadáshoz képestvannak előnyei az interim menedzsmentnek. A tanácsadó jön, vizsgálódik, ír egytanulmányt, benyújtja a számláját és veszi a kalapját. Az interim menedzserpedig odajön, és elvégzi a munkát, amire szükség van a helyzet megoldásában. Ezjelentős különbség” - emeli ki Szűcs Norbert.

„Nagyon fontos egy-egyprojekt kezdetén intenzíven foglalkozni az átmenti vezető képbe hozásával, azinformációk átadásával, mert az később szépen megtérül. Amikor új ember érkezikegy kicsi szervezetbe, ráadásul ideiglenesen, nem egyszerű ott gyorsan hatástkifejtenie pedig éppen ezt ígéri egy profi interim menedzsment szolgáltató.Amikor az interim menedzser megkezdi a munkát, sokszor nem tud a működésrőlegyszerűen tájékozódni, hiszen minél kisebb a cég, annál jellemzőbb, hogyszájhagyomány alapján működnek a dolgok, vagyis nincsenek írott szabályzatban,netalán korszerű elektronikus rendszerben dokumentálva a feladatok, folyamatok,hanem inkább a régebbi munkatársaktól tanulja meg egy-egy új belépő, mi adolga. Ezen kívül az interim szakembernek meg kell találnia belső hierarchiábaés működésbe való gyors beilleszkedés módját is. Optimálisan az interimmenedzser működése nem kívánja meg, hogy a tulajdonos vagy a cégvezetőállandóan jelen legyen” - foglalta össze Norbert.

Megéri?

„Mára meggyőződtem róla,hogy kkv-közegben is lehet az interim menedzsmentet eredményesen alkalmazni, hajól jelölik ki a feladatot, az elérendő célt. Akár néhány hét alatt is komolyeredményeket tud felmutatni egy vállalkozás, ha jól képzett, magas szintűtudással rendelkező szakember támogatja a fejlődését” ‒ mondja Norbert. Majdhozzáteszi: „Az Interim Kft-vel együttműködve változott az én szemléletmódomis: a nagyvállalati világból érkező menedzserekkel való közös gondolkodásújdonságokat hozott nekem. Olyasmit, amit nem lehet tankönyvekből megtanulni”.

Norbert számára az isfontos érv volt, hogy az interim vezető fókuszáltan dolgozik az adottfeladatokon, a hatékonysága igen magas, így nem heti öt napot dolgozik, és csaka ténylegesen ledolgozott napokat számlázza ki a szolgáltató cég. Az InterimKft. a megbízónál dolgozó menedzserekkel és a megbízóval is folyamatosankapcsolatban van az együttműködés teljes ideje alatt, ami szintén hasznosnakbizonyult.

„Két év elteltével mégmindig látok a cégcsoport előtt nagy feladatokat rövid- és hosszútávon is.Előfordulhat, hogy stratégiát váltunk, vagy értékesítünk bizonyos üzletágakat.Amint ez kikristályosodik, biztosan tudom, hogy hová fordulok majd segítségért”- zárja Norbert a beszélgetést.


*A cikk eredetileg a HR Portal oldalon jelent meg.

Az interim menedzsmentről bővebben ezen az oldalonérdeklődhetnek.

https://interim.hu/

2021.04.07.

Iratkozzon fel hírlevelünkre, amennyiben szeretne:

  • értesülniés meghallgatni a legfrissebb MBH Business Podcast sorozat adásait,
  • szakértőktől tájékozódni a vállalkozását érintő aktuális piaci, gazdasági helyzetről,
  • piaci trendeket látni KKV-kat vizsgáló, ágazati kutatásokból,
  • inspirálódni különböző fontos, cégvezetéshez szükséges témák kapcsán,
  • esetleg elsőként szeretne értesülni egy Ön számára érdekes szakmai rendezvényről

Kérjük olvassa el Adatkezelési tájékoztatónkat A "Feliratkozás" gombra való kattintással Ön tudomásul veszi a tájékoztatóban foglaltakat és egyúttal hozzájárul az Ön által megadott személyes adatok fentiek szerinti kezeléséhez.

*Kötelezően kitöltendő mezők.