A honlapon használt sütik beállítása
HR Trendek: Globális kihívások és lokális megoldások
Szerző
MBH Bank Nyrt.
Olvasási idő
3 PERC
Megjelent
2023.09.21.
Az MBH Bank Business Live szeptemberi online eseményén résztvevő vállalatvezetők bepillanthattak a Deloitte legfrissebb 2023-as Globális Humán Erőforrás Trendek kutatásába, amelyben a hangsúly a közép-európai sajátosságokon volt. A webinárium öt előadását közel kétszázan követték figyelemmel. Bertalan Sándor, az MBH Bank középvállalati üzletágának ügyvezető igazgatójának köszöntőjét követően az előadók olyan lényeges kérdéseket feszegettek, minthogy „Mennyire tudnak lépést tartani a vállalatok a legújabb nemzetközi és hazai trendekkel a HR szakterületén? Milyen új kompetenciákra van szükség a munkaerőpiacon? Hogyan változtatja meg a mesterséges intelligencia az előkészítési, kiválasztási és döntéshozatali folyamatokat?"
Humán erőforrás trendek globális szinten és Magyarországon
Csépai Martin, a Deloitte közép-európai HR tanácsadási üzletágának igazgatója és magyarországi vezetője előadásában a vállalat kutatási eredményei segítségével a 2023-as év globális erőforrás trendjeit vetítette előre. A szakértők tíz nagyobb trendet azonosítottak a vizsgálat során, ezek közül az előadó néhányat bővebben is kifejtett. A „munkakörök nélküli új világ” címkével fémjelezett trend például azt a hangsúlyváltást írja le, miszerint a munkakörök helyett sokkal inkább a különböző skill-ek, kompetenciák kerültek a középpontba a munkaerőpiacon. Míg ez az egyik legmeghatározóbb jövőbemutató trend, jelenleg a vállalatoknak csupán 20 százaléka képes ezt a szemléletet beépíteni a működésébe. Ezen cégek az egyes tevékenységi köröknek megfelelő kompetenciák kijelölésével viszont képessé válnak egy belső tehetségpiac kialakítására . Hasonlóan kiemelt szerepet kaphat a jövőben a „munkaerő-menedzsment holisztikus megközelítése”, amely a munkaviszonyban állók menedzselése mellett magában foglalja a nem munkaviszonyban lévő munkaerő menedzselését is. A további trendek a „technológiával az emberért”, az „építsünk jövőálló szervezetet”, a „munkavállalói adatok közös menedzselése”, a „hasznosítsd a növekvő munkavállalói befolyást”, a „DEI kezdeményezések az esélyegyenlőségért”, a „fenntarthatóság emberi oldalának erősítése”, a „fókuszban a hamis kockázatok” és a „vezetés korlátok nélküli világban” voltak.
Ezt követően Fertig Balázs, az MBH Bank toborzási és onboarding igazgatója a hitelintézetekben meglévő generációs különbségekről tartott előadást, kutatások alapján ismertetve a pályakezdők preferenciáit, illetve bemutatva a MBH Bank Generációs diverzitás programját. Az MBH Baby+, MBH Start+ és MBH Aktív+ programok egy-egy generáció számára nyújtanak személyre szabott megoldásokat a közösség-képzés-juttatás háromszög mentén. Fertig Balázs ismertette a pályakezdők számára létrehozott Start gyakornoki programot is, amelynek több résztvevőjét is szerződtette végül a bank a program elvégzése után. Előadásában hangsúlyozta: fontos, hogy egy vállalat tisztában legyen a fiatalok preferenciáival, és a meglévő tudásukat frissítve folyamatosan reagáljon az újabb trendekre. A Start gyakornoki program kommunikációja az eddig használatos Facebook helyett – a preferenciavizsgálatok során megkérdezettek körében egyértelműen első helyre kerülő – TikTokon keresztül zajlott.
A mesterséges intelligencia (MI) szerepe és hatásai a vállalati szervezetben
A webinár a jelenlegi humán erőforrás trendek mellett kiemelten foglalkozott a mesterséges intelligenciával kapcsolatos kérdésekkel. Három előadás is elhangzott ebben a témában: Kovács Gyula, a Neuron Solutions társalapítója, Hódy Árpád, a Microsoft ügyfélsikerért és terméktámogatásért felelős vezetője és Orosz Andrea, a Bosch Csoport maklári gyárának HR igazgatója beszélt az MI vállalkozásokban betöltött szerepéről.
Kovács Gyula egy mesterséges intelligencián alapuló megoldásokat kínáló cég vezetőjeként valós együttműködéseken keresztül ismertette a különböző cégek által bevezetett legújabb és legsikeresebb technológiai megoldásokat. Példának említette az O2 telekommunikációs szolgáltató és a Rotageek együttműködését, amely során a technológiát igénybe vevők adatelemzéssel felmérték, hogy a cég egyes üzleteiben mekkora munkaerő-kapacitásra lesz szükség az adott munkanapon, ezzel pedig 3,2 millió dollárt takarítottak meg egy év alatt. Hazánkban is léteznek már hasonló technológiák – a Neuron Solutions is fejlesztett már ilyet –, így a szakértő szerint hamarosan a magyar vállalatok körében is elterjedhet ez a megoldás.
A mesterséges intelligencia biztosította legújabb technológiai fejlesztésekbe a Microsoft, illetve a Bosch Csoport jó gyakorlatain keresztül nyerhettek betekintést a résztvevők. Hódy Árpád például abban látja a ChatGPT előnyét, hogy a korábbi rendszerekhez képest az eszköz közvetlenül segítheti a munkáltatókat az Office-alkalmazásokba beépülő új funkciókon keresztül. A mesterséges intelligencia ugyanis már képes arra, hogy jegyzetek alapján ajánlatokat írjon és prezentációt állítson össze az ügyfélnek, vagy éppen a megbeszélésekből leiratot készítsen, kiemelve és kontextusba helyezve a hangsúlyos témákat. Az MI hatása kiterjed a humán erőforrás területére is, a Microsoft egy ideje már HR chatbotokat alkalmaz, akikhez a munkavállalók kérdés esetén fordulhatnak. Emellett álláshirdetések megfogalmazásához, munkavállalói értékelések elkészítéséhez is hasznosítják a technológiát.
A humán erőforrás digitalizációjáról Orosz Andrea is beszámolt, kiemelve, hogy a Bosch Csoportnál a pandémia óta a munkavégzés nagy része és szinte minden értekezlet az online térbe került át. A csoport célja „megtartani és átmenteni” a jól működő folyamatokat, az új lehetőségeket kihasználva. Például a technológia lehetővé teszi, hogy immár globális szinten toborozzanak munkaerőt, a diverzitás szempontját továbbra is érvényesítve. Kovács Gyula szerint már csak azért is elkerülhetetlen, hogy a ChatGPT rohamos térhódítása átalakítsa a humán erőforrás területét, mivel mindkét fél alapvetően az emberi nyelv használatán alapuló tevékenységet végez munkája, működése során.
Az előadás-sorozat betekintést nyújtott a vállalatvezetők számára a humán erőforrás menedzsment jelenébe és jövőjébe, azonosítva az aktuális trendeket és kihívásokat. Az előadók igyekeztek néhány cégen keresztül konkrét példákkal is szemléltetni a legújabb módszereket, ezáltal még közelebb hozva a témát a hallgatósághoz. Az előadásokat követően látható, hogy a jövőben még kiemeltebb szerephez jut a mesterséges intelligencia, hiszen egyre több lehetőséget biztosít mind a munkáltatók, mind a munkavállalók számára, így számos belső területen jelentős változásokat idézhet elő.
YouTube
TovábbIratkozzon fel hírlevelünkre, amennyiben szeretne:
- értesülniés meghallgatni a legfrissebb MBH Business Podcast sorozat adásait,
- szakértőktől tájékozódni a vállalkozását érintő aktuális piaci, gazdasági helyzetről,
- piaci trendeket látni KKV-kat vizsgáló, ágazati kutatásokból,
- inspirálódni különböző fontos, cégvezetéshez szükséges témák kapcsán,
- esetleg elsőként szeretne értesülni egy Ön számára érdekes szakmai rendezvényről
Tisztelt Ügyfelünk!
Ezúton tájékoztatjuk Önt, hogy az MKB Bank Nyrt. és a Takarékbank Zrt. – a Takarékbank Zrt. beolvadásával – 2023. április 30-án egyesült, és az így létrejött kereskedelmi bank, mint a Magyar Bankholding bankcsoport anyabankja 2023. május 1-jétől MBH Bank Nyrt. (a továbbiakban: MBH Bank) név alatt működik tovább.
Tisztelt Ügyfelünk!
Ezúton tájékoztatjuk Önt, hogy az MKB Bank Nyrt. és a Takarékbank Zrt. – a Takarékbank Zrt. beolvadásával – 2023. április 30-án egyesült, és az így létrejött kereskedelmi bank, mint a Magyar Bankholding bankcsoport anyabankja 2023. május 1-jétől MBH Bank Nyrt. (a továbbiakban: MBH Bank) név alatt működik tovább.
Tisztelt Ügyfelünk!
Ezúton tájékoztatjuk Önt, hogy az MKB Bank Nyrt. és a Takarékbank Zrt. – a Takarékbank Zrt. beolvadásával – 2023. április 30-án egyesült, és az így létrejött kereskedelmi bank, mint a Magyar Bankholding bankcsoport anyabankja 2023. május 1-jétől MBH Bank Nyrt. (a továbbiakban: MBH Bank) név alatt működik tovább.