Hogy lehet láthatóvá tenni az értékeket acégértékben is?

Szerző
Ősz Andrássileo.hu

Olvasási idő
3 PERC

Megjelent
2021.09.14. 10:00

Minden cégtulajdonost, –akinek a fejében megfordult már az exit gondolat -, foglalkoztat a kérdés:vajon hogy tudom bemutatni a cégem reális értékét, a cégemben rejlő valóspotenciált?

Különböző cégértékelési módszertanok léteznek,a legtöbb a beszámoló, főkönyv, cash-flow alapján dolgozik. Ha ezek alapjánszámoljuk a cégértéket, akkor szinte minden esetben alulértékeltnek tűnik a céga jelenlegi tulajdonos fejében. Mindig akad olyan érték a cégben (például atulajdonos által a cégbe fektetett tudás), ami a tulajdonosnak érték, de aszámokban nem tükröződik vissza, vagy az esetleges vevő, befektető nem tekintrá értékként, vagy nem abban a nagyságrendben, stb. Ezen a ponton jogosan merülfel a kérdés: hogy tudom láthatóvá, számokban kifejezhető cégértékké tenni azt,ami szerintem a cégnek az igazi értéke, amit más számára is különleges lehet?

Ebben abejegyzésben bemutatunk három olyan területet, illetve módszert, amivelláthatóvá tudjuk tenni ezeket az értékeket. Három területet írok, bár valójábanez ugyanannak a fogalomnak a különböző megközelítéséről lesz szó. De mielőttebbe belevágunk, nézzük meg mitől lesz egy cégnek értéke? Ha van egy olyanknow-how, amivel elő tud állítani egy versenyképes terméket, vagy kínálni tudegy versenyképes szolgáltatást, és ebből megfelelő számú ügyfélkörre, ez általpedig bevételre tesz szert egy olyan profitszint felett, ahol ezt megéri hosszútávon folytatni. Röviden és tömören erről kellene szólnia egy üzletivállalkozásnak.

Ebből abevétel, a költségek, a profitszint mind visszaköszönnek a beszámolóból. Demégis, mi az akkor, ami kimarad? A hogyan mindenképpen, vagyis hogy mikénttudjuk elérni ezeket a számokat, és ez mennyire fenntartható a későbbiekben,esetleg egy új tulajdonosnak.

Ez,nevezetesen a know-how, jelenleg nagyon kevés kkv méretű cégnélszámszerűsíthető egyértelműen.

  • Természetesenlehetnek szoftverek, termelőgépek egy cégben, de ezek is ritkán szerepelnekvalós piaci értéken a könyvekben. Sajnos kevés cég fordít arra figyelmet,hogy szellemi termékként is felvegye a könyveibe a know-howját,legyen az egy találmány, szabadalom vagy ipari minta, gyártási eljárás,üzleti modell, védjegy, márkanév, stb. Ezek egy kkv esetében általábankimerülnek abban, hogy a tulajdonos fejében ott a tudás, vagy régóta ígygyártjuk, A vagy B tudja, hogy miért így csináljuk?

    Pedigvilágosan dokumentált, adott esetben jogilag levédett tudásunk jóval nagyobbértéket jelenthet, mint amit a számok mutatnak az elmúlt évek beszámolóialapján. Egy befektető vagy új tulajdonos számára az egy kockázatot jelent,hogy a cég tudása, a know-how csak szájhagyomány útján elérhető.
  • Ugyanezigaz bármilyen folyamatra (akár gyártási, akár értékesítési folyamat), amiben acég értéke rejlik. Éppen ezért fontos, hogy megfelelően dokumentáltaklegyenek a folyamataink, jó minőségű szabályzatok, munkaköri leírások álljanakrendelkezésre. Ezek elsőre adminisztrációs tehernek tűnnek – főleg anapi üzletmenet mellett, – de annak, aki éppen szeretné bevásárolni magát acégbe ezek mind olyan biztonsági pontok, amelyek könnyebben beárazhatók, ésalátámaszthatják a jövőbeni cégértéket.
  • Ezt azátláthatóságot, és a vállalkozás folytatásának elvét segítik elő a megfelelő informatikai rendszerek is. A jólmegtervezett folyamatokhoz igazított informatikai rendszerek, a megfelelőendigitalizált folyamatok egy új tulajdonos szemében csökkentik a kitettséget amunkavállalókkal, illetve azok távozásával szemben, és növelik azátláthatóságot. Ezen kívül amennyiben a kulcsszoftverek esetén a sajátfejlesztés irányába mozdulunk el, akkor
    • aknow-how egészen biztosan házon belül marad,
    • csökken akitettségünk egy általános szoftver szállítóval szemben,
    • ésszemben egy bérelt szoftverrel, aminek „csak” a költsége látszik a könyvekben,a saját szoftver értéke eszközként is kimutatható (akár valós piaci értékrekorrigálva).

Bárrövidtávon

  1. aknow-how megfelelő jogi levédése, ledokumentálása,
  2. a folyamatokleírása
  3. ésdigitalizálása

feleslegesadminisztrációnak tűnik a napi működés mellett, valójában egy külső szemlélő,befektető szemében minden ilyen tettünkkel a cég értékét növeljük,erősítjük. Tudjuk, hogy a mindennapi operatív feladatok mellett ez nemkönnyű, éppen ezért tapasztalatunk szerint elengedhetetlen egy külső szakértőpartner, aki ebben utat mutat.


*A cikkeredetileg a sileo.hu oldalonjelent meg.

2021.09.14.

osz_andras_portre.jpg

Ősz András

Folyamat-és innováció menedzsment szakértő

Nemzetközi cégekben és kisvállalkozásokban is az optimálisanműködő, modern, hatékony és innovatív szervezetekért dolgozom. Már 15 éve dolgozom gazdasági szakemberként, olyannemzetközi nagyvállalati környezetben, mely során számos jól és rosszul működőbelső folyamat tanulmányozásában, optimalizálásában, automatizálásában vettemrészt. Ezt a tapasztalatomat használom arra, hogy a jó gyakorlatokat a magyarkkv szektor vállalatainak is átadjam annak érdekében, hogy olyan versenyképescégeket hozzunk létre, melyek regionális vagy globális piacon is fenntartható,exponenciális növekedésre képesek.

Facebook

Tovább

Linkedin

Tovább
youtube.png

YouTube

Tovább
spotify_1.png

Spotify

Tovább
soundcloud.png

Soundcloud

Tovább

Iratkozzon fel hírlevelünkre, amennyiben szeretne:

  • értesülniés meghallgatni a legfrissebb MBH Business Podcast sorozat adásait,
  • szakértőktől tájékozódni a vállalkozását érintő aktuális piaci, gazdasági helyzetről,
  • piaci trendeket látni KKV-kat vizsgáló, ágazati kutatásokból,
  • inspirálódni különböző fontos, cégvezetéshez szükséges témák kapcsán,
  • esetleg elsőként szeretne értesülni egy Ön számára érdekes szakmai rendezvényről

Kérjük olvassa el Adatkezelési tájékoztatónkat A "Feliratkozás" gombra való kattintással Ön tudomásul veszi a tájékoztatóban foglaltakat és egyúttal hozzájárul az Ön által megadott személyes adatok fentiek szerinti kezeléséhez.

*Kötelezően kitöltendő mezők.