A honlapon használt sütik beállítása
Egyedül nem megy
Szerző
Budapest Bank
Olvasási idő
2 PERC
Megjelent
2021.10.27. 14:00
Egy vállalat hosszú távúfejlődéséhez elengedhetetlen a megfelelő kompetenciával rendelkező menedzsmentkiépítése, ennek ellenére a hazai kis- és középvállalatok jelentős részét mégmindig az egyszemélyi vezetés jellemzi. A vállalatvezetők nehezen vonnak bekülső, független szakembereket a családi vállalkozásuk életébe, emiatt a cégük idővelmegtorpanhat a növekedésben. Az októberi Budapest Business Live onlineelőadásán az irányítás átadásának nehézségeiről és a lehetséges kimeneteleiről tartottelőadást Dr. Baranyi Gábor, a Deloitte partnere.
Az októberben megrendezett Budapest Business Liveeseményt Váczi Dávid, a Budapest Bank vállalati termékértékesítési támogatásivezetője köszöntötte.
Nyitóbeszédében ismertette a pénzintézet kutatását,amelyből kirajzolódik, hogy a hazai cégtulajdonosok döntő többsége aktívan résztvesz a mindennapi működés felügyeletében, a vállalat különböző területeinekirányításában. Ugyan a két évvel korábbi felméréshez viszonyítva már nagyobbmértékben támaszkodnak a kollégáikra, a legtöbb esetben még mindig nehezenadják át az operatív egyeztetéshez kapcsolódó teendőket. Egy erős vezetői rétegkialakítása nem könnyű, mégis érdemes belefogni, hiszen remek befektetésilehetőség a cég további növekedésébe, de a tulajdonosok magánéletére is pozitívhatást gyakorolhat, ha a munkán kívül másra is jut idejük.
Ezt követően Dr. Baranyi Gábor, a Deloitte adó- ésjogi osztályának partnere lépett a virtuális színpadra, aki a családi, illetveegyéb magántulajdonú vállalatok mindennapos munkáját és stratégiai tervezéséttámogatja.
Az irányítás átadásánakkulcskérdései
A szakember konkrét hazai példákon keresztülbemutatta azokat a tényezőket, amelyek a legtöbb esetben megnehezítik a cégvezetésének átadását. Ezen felül röviden ismertette azokat a megoldásokat is,amiket a tanácsadócég ezekben az esetekben javasolni tud.
Generációváltás: gyakori probléma, hogy akövetkező generációban nincs olyan személy, aki rendelkezne megfelelőkvalitásokkal vagy hajlandósággal a cég átvételéhez. Ebben az esetben érdemessegítséget kérni a potenciális menedzsment felkutatásához.
Döntéshozatalindokolatlan korlátozása:a tulajdonos fél a kontrollvesztés miatt nem bízika menedzsment tagjaiban, ezért kizárja őket a kulcsfontosságú információkból ésdöntésekből.
Összemosódnaka stratégiai, tulajdonosi és operatív területek– ilyen esetekben atanácsadók mediátorként fellépve alakítják ki a további működésre vonatkozóterveket.
Menedzsmentréteg hiánya:nincs letisztázva és elhatárolva, hogy kinek mi apontos szerepe, illetve az operatív jellegű feladatokat is kizárólag atulajdonosi kör végzi. Ilyenkor szükséges a döntéshozatali folyamatok ésfelelősségi körök meghatározása, majd a feladatkörök delegálása a középvezetőiszintekre.
Homályosvállalati jövőkép:elsősorban családi vállalkozásoknál fordul elő,hogy az egyes tagok eltérő víziókkal rendelkeznek, nincs konszenzus a cégjövőjét illetően. Ideális megoldás lehet egy „családi alkotmány” megalkotása,amelynek létrehozása során a tulajdonosokat összehozza a kollektív munka ésvégül sikeresen megalkotható egy közös stratégia. Ebbe a folyamatba érdemes amenedzsmentet is bevonni.
A tanácsadó felhívta a vendégek figyelmét arra,hogy a megfelelő vezetőség kiépítése mellett a munkavállalók megtartása ésmotiválása is kulcsfontosságú a versenyképesség szempontjából. Ehhez egymegfelelő javadalmazási rendszer kialakítására van szükség, amelyre megoldástkínálhatnak a szakértők által specifikusan kifejlesztett menedzsment ösztönzőprogramok.
Azelőadást két panelbeszélgetés is követte, amelynek résztvevői maguk is szembenéztekaz említett kihívásokkal, majd külső segítség bevonásával sikeresen meghozták aváltozáshoz szükséges döntéseket. Az első beszélgetésben Varga Lajos, a ComtechKft. ügyvezető igazgatója és Endrődi András, a Concorde MB Partners partnerebeszélt együttműködésükről, ezután pedig Szűcs Norbert, a Nord-Point Kft.üzletfejlesztési vezetője, valamint Lengyel Péter, az Interim Kft.ügyvezetőjeés tulajdonosa mutatták be az interim menedzserek bevonásának előnyeit.
A teljes webinar, benne az előadásokkal és apanelbeszélgetésekkel visszanézhető a MBH Business Live oldalon.
A videó egy rövid regisztráció után tekinthető meg alinkre vagy a fenti képre kattintva. Az oldal nem támogatott az InternetExplorer böngészőben.
Azeseményről készült hanganyag itt meghallgatható:
Iratkozzon fel hírlevelünkre, amennyiben szeretne:
- értesülniés meghallgatni a legfrissebb MBH Business Podcast sorozat adásait,
- szakértőktől tájékozódni a vállalkozását érintő aktuális piaci, gazdasági helyzetről,
- piaci trendeket látni KKV-kat vizsgáló, ágazati kutatásokból,
- inspirálódni különböző fontos, cégvezetéshez szükséges témák kapcsán,
- esetleg elsőként szeretne értesülni egy Ön számára érdekes szakmai rendezvényről
Tisztelt Ügyfelünk!
Ezúton tájékoztatjuk Önt, hogy az MKB Bank Nyrt. és a Takarékbank Zrt. – a Takarékbank Zrt. beolvadásával – 2023. április 30-án egyesült, és az így létrejött kereskedelmi bank, mint a Magyar Bankholding bankcsoport anyabankja 2023. május 1-jétől MBH Bank Nyrt. (a továbbiakban: MBH Bank) név alatt működik tovább.
Tisztelt Ügyfelünk!
Ezúton tájékoztatjuk Önt, hogy az MKB Bank Nyrt. és a Takarékbank Zrt. – a Takarékbank Zrt. beolvadásával – 2023. április 30-án egyesült, és az így létrejött kereskedelmi bank, mint a Magyar Bankholding bankcsoport anyabankja 2023. május 1-jétől MBH Bank Nyrt. (a továbbiakban: MBH Bank) név alatt működik tovább.
Tisztelt Ügyfelünk!
Ezúton tájékoztatjuk Önt, hogy az MKB Bank Nyrt. és a Takarékbank Zrt. – a Takarékbank Zrt. beolvadásával – 2023. április 30-án egyesült, és az így létrejött kereskedelmi bank, mint a Magyar Bankholding bankcsoport anyabankja 2023. május 1-jétől MBH Bank Nyrt. (a továbbiakban: MBH Bank) név alatt működik tovább.